eBook

Teamleider, wat nu?

Bjorn Theissen-Mark van der Velden


Nederlands | 27-04-2012 |

9789012584050

Ebook (Epub)





Korte beschrijving/Annotatie

Praktische instructies voor een (beginnend) teamleider, met downloadable templates en instrumenten.

Tekst achterflap

Als beginnende teamleider ben je vaak aangesteld omdat je zo goed was in je vak. In het gunstigste geval heb je een snelle managementopleiding achter de kiezen. Maar nu komt het erop aan: je moet sturen en beslissingen nemen. Je hebt kennisgemaakt met je mensen en hebt de organigrammen gezien. Aan jou de taak om het team te gaan aansturen. Maar waar begin je? Je komt om in het werk en je krijgt er nog meer werk bij. Eigenlijk zie je nog maar één uitweg: meer mensen. Maar die krijg je niet. Wat doe je dan? Deze en andere alledaagse problemen van de teamleider zijn uitgewerkt in dit handige en laagdrempelige boek, dat de problemen rechttoe rechtaan bespreekt. Het geeft praktische instructies voor de manier waarop je ze aan kunt pakken. Niet alleen wat je waarom moet doen, maar vooral hoe. In heldere taal met praktische voorbeelden en eenvoudige instructies. De auteurs zijn zelf teamleider (geweest), hebben successen behaald en hun hoofd gestoten. Bjorn werkt nu als Operations Manager van een IT-organisatie, Mark is organisatieadviseur.

Slogan/Promotie

Praktische set hulpmiddelen voor (beginnende) teamleiders.

Inhoudsopgave

1 Hoe overleef ik mijn eerste jaar? 1.1 Waar word ik echt op afgerekend 1.2 Mijn scorecard 1.3 Rapportage 1.4 Conclusie 2 Niemand luistert naar me 2.1 Zes beïnvloedingstechnieken van Cialdini 2.2 Leidmotieven 2.3 Conclusie 3 De beheerafdeling kan andermans rommel opruimen 3.1 Beheerbaarheid in plaats van acceptatiecriteria 3.2 Beheerbaarheidcijfer 3.3 Analyse 3.4 Conclusie 4 Ik moet ingrijpen, toch? 4.1 Statistische procesbeheersing 4.2 De regelkaart 4.3 Het maken en interpreteren van de regelkaart 4.4 Conclusie 5 De klant snapt het niet 5.1 Nut en noodzaak van een SLA 5.2 SLA op één A4 5.3 Beperk je tot hoofdzaken 5.4 Een specifi eke SLA voor elke klant 5.5 Conclusie 6 Waar is mijn geld gebleven? 6.1 Mijn budgetsheet en statussheet 6.2 Conclusie 7 Ik ben te druk 7.1 Getting things done in Outlook 7.2 Verzamelen, verwerken en onderhouden 7.3 Andere acties moeten ook verzameld worden 7.4 Acties verwerken in een takenlijst 7.5 Acties verwerken in de agenda 7.6 Onderhoud 7.7 Archief 7.8 Conclusie 8 We hebben te weinig mensen! 8.1 Capaciteitsanalyse 8.2 Onderhoud 8.3 Conclusie 9 Zij bouwen sneller, wij zitten met de problemen 9.1 Beheer en Scrum: een haat-liefdeverhouding 9.2 Poging één: een onderhoudssprint 9.3 Poging twee: beheerrequirements op de backlog 9.4 Poging drie: overtuigen door inzicht 9.5 Conclusie 10 En nu door naar het tweede jaar! 10.1 Mijn dashboard 10.2 Het dashboard opzetten 10.3 Conclusie Bijlagen 1 De scorecard in Excel 2 Beheerbaarheid in Excel 3 De regelkaart in Excel 4 SLA in Word 5 Budget in Excel 6 GTD in Outlook 7 Capaciteitsplanning in Excel 8 Pareto in Excel 9 Dashboard in Excel Over de auteurs Register

Details

EAN :9789012584050
Auteur: 
Uitgever :Inform-IT B.V.
Publicatie datum :  27-04-2012
Uitvoering :Ebook (Epub)
Taal/Talen : Nederlands
Status : Bestelbaar