Sterke rekenaars in het basisonderwijs

Suzanne Sjoers-Naomi Baggelaar


Nederlands | 31-01-2025 | 224 pagina's

9789065082572

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 34,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar




Korte beschrijving/Annotatie

Ontdek hoe je (potentieel) sterke rekenaars herkent, ook de jonge en meertalige. En krijg inzicht hoe je je reken-wiskunde les en beleid zo inricht dat je ook sterke rekenaars goede kansen biedt.

Tekst achterflap

In elke groep zitten ze: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld en rekenen en wiskunde pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Deze sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de reken-wiskundemethode kan stillen. Dit vraagt om uitdagende reken-wiskundelessen waarin álle leerlingen de uitdaging krijgen die ze zo hard nodig hebben en waar ze veel plezier aan beleven. In dit boek beschrijven we verschillende typen (potentieel) sterke rekenaars en welke onderwijsaanpassingen er mogelijk zijn binnen en buiten de groep. Ook is er aandacht voor de jonge veelbelovende en de meertalige (potentieel) sterke rekenaars. Ten slotte lees je meer over relevant onderzoek en literatuur en krijg je adviezen voor het vormgeven van rekenbeleid voor (potentieel) sterke rekenaars bij jou op school. Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een gereedschap om direct in je eigen reken-wiskundeles in te zetten. Ontdek hoe je reken-wiskundeonderwijs vormgeeft waarmee je meer kansen biedt aan (potentieel) sterke rekenaars!

Slogan/Promotie

Ontdek hoe je (potentieel) sterke rekenaars herkent, ook de jonge en meertalige. En krijg inzicht hoe je je reken-wiskunde les en beleid zo inricht dat je ook sterke rekenaars goede kansen biedt. Met veel gereedschappen die je direct in je les kunt inzetten.

Biografie

Suzanne Sjoers is bij SLO werkzaam als curriculumontwikkelaar en vakexpert rekenen en wiskunde. Daarnaast is ze vrijwillig plusklasleerkracht rekenen en wiskunde op een basisschool. Ze heeft ervaring als docent wiskunde, rekenen en economie, counselor en rekencoördinator in alle niveaus van het voortgezet onderwijs en als rekenspecialist aan de Master SEN. Ook heeft ze jaren gewerkt als onderwijsadviseur, onder andere bij CPS. Dit deed ze meestal in combinatie met lesgevende taken om feeling te houden met de onderwijspraktijk. Sterke rekenaars hebben haar speciale aandacht, hier heeft ze veel over gepubliceerd. Naomi Baggelaar is onderwijskundige en werkte binnen CPS als trainer en adviseur basisvaardigheden. Zij begeleidde basisscholen in het versterken van het didactisch handelen van leerkrachten. Zij is onder andere gespecialiseerd in de didactiek van rekenen in een doorgaande lijn. In het po werkte zij als academisch leerkracht.

Inhoudsopgave

Voorwoord 1 (Potentieel) sterke rekenaars 1.1 Typen (potentieel) sterke rekenaars 1.2 De goede rekenaar 1.3 De snelle rekenaar 1.4 De creatieve rekenaar 1.5 Gereedschap: Onderwijsaanpassingenmatrix 2 Signaleren van (potentieel) sterke rekenaars 2.1 Signaleringsmethoden 2.2 Van talent naar presteren 2.3 Onderpresteren in de reken-wiskundeles 2.3.1 Onderpresteren: de goede rekenaar 2.3.2 Onderpresteren: de snelle rekenaar 2.3.3 Onderpresteren: de creatieve rekenaar 2.4 Gereedschap: Signaleringsinstrument 3 (Potentieel) sterke rekenaars: onderzoek en literatuur 3.1 The Psychology of Mathematical Abilities in Schoolchildren 3.2 Compacten en verrijken van de rekenles 3.3 Onderzoek eXcellent rekenen en de X-posters 3.3.1 Succesvolle ingrediënten lessenserie 3.4 Themaonderzoek Inspectie van het Onderwijs 3.5 Gereedschap: rekenmaterialen bij 1X-poster rekenen 4 De leerkracht centraal 4.1 Houding van de leerkracht 4.2 Kennis en vaardigheden van de leerkracht 4.2.1 Kennis van leerlijnen en doelen 4.2.2 Omgaan met barrières in de leerlijn 4.3 Nieuwsgierig 4.4 Klassenmanagement 4.5 Gereedschap: uitdagend rekenspel met Tangram 5 Start van de reken-wiskundeles 5.1 Lesdoelen 5.2 Pluslesdoelen 5.2.1 Lesdoel verbreden of verdiepen 5.2.2 Aandachtspunten pluslesdoelen 5.3 Groeidoelen (executieve functies) 5.3.1 Executieve functies van het denken 5.3.2 Executieve functies van het doen 5.4 Voorkennis activeren 5.5 Automatiseren en memoriseren 5.6 (Potentieel) sterke rekenaars leren memoriseren 5.7 Gereedschap: Lesdoelplusser 6 Instructie 6.1 Instructie aan (potentieel) sterke rekenaars 6.1.1 Vier kenmerken 6.2 Denkactiviteiten: wat zijn het? 6.3 Denkactiviteiten inzetten tijdens de instructie 6.4 Handelingsmodel voor de (potentieel) sterke rekenaar 6.5 Aandacht voor oplossingsstrategieën 6.6 Van gedachten naar uitwerking 6.7 Compacten van de reken-wiskundestof 6.8 Gereedschap: formuleren van denkactiviteiten 7 Oefenen 7.1 Contextopgaven oplossen 7.2 Rekenvaardig maar toch fout 7.3 Uitdagende(r) opdrachten 7.4 Multiple outcome tasks: uitdagende problemen voor alle leerlingen 7.5 Gereedschap: Rekenbooster 8 Afsluiting van de reken-wiskundeles 8.1 Evalueren 8.2 Reflecteren 8.3 Feedback 8.3.1 Twee soorten mindset 8.3.2 Werken buiten de groep 8.4 Gereedschap: vragen en activiteiten voor evaluatie en reflectie 9 Onderwijsaanpassingen buiten de groep 9.1 Onderwijsaanpassingen buiten de reken-wiskundeles 9.1.1 Aandachtspunten 9.2 Plusklas 9.2.1 Selectie en doelen 9.2.2 Plusklas-starter 9.2.3 Contact met peers 9.2.4 Anders oefenen 9.2.5 Clusteren van de lesstof 9.2.6 Verrijken: verdiepen en verbreden 9.3 Versnellen in de rekenstof 9.4 Tutor rekenen en wiskunde 9.5 Reken-wiskundewedstrijden 9.6 Verbinding met de eigen groep 9.7 Rekenen en wiskunde in voltijds hoogbegaafdenonderwijs 9.7.1 Risico's 9.7.2 (Meer) tijd voor rekenen en wiskunde 9.7.3 Rekenen en wiskunde in thema's 9.8 Gereedschap: invulwoorden Plusklas-starter 10 Motiveren van (potentieel) sterke rekenaars 10.1 Motivatie 10.2 Motivatie stimuleren: de (potentieel) sterke rekenaar zelf 10.3 Motivatie stimuleren: de omgeving van de (potentieel) sterke rekenaar 10.4 Motivatie stimuleren: de taak 10.5 Motivatie stimuleren: de leerkracht 10.6 Motivatiematrix (potentieel) sterke rekenaars 10.6.1 Bronnen van de interventies in de Motivatiematrix 10.7 Motivatiematrix in de onderwijspraktijk 10.8 Gereedschap: Motivatiematrix (potentieel) sterke rekenaars 11 Veelbelovende jonge sterke rekenaars [door Naomi Baggelaar] 11.1 De ontwikkeling van rekenkundig talent 11.2 Hoe herken je de veelbelovende jonge sterke rekenaar? 11.2.1 Rekenkundig kader 11.2.2 Rekenkundige creativiteit 11.2.3 Rekenkundige nieuwsgierigheid 11.3 Veelbelovende rekenaars in de kleuterklas 11.3.1 Rekenactiviteiten in de kring 11.3.2 Uitdaging in de speelhoeken 11.3.3 Verrijkingsopdrachten 11.3.4 Het gebruik van technologieën 11.4 Gereedschap om jonge veelbelovende sterke rekenaars uit te dagen 12 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars 12.1 Meertalige leerlingen bij rekenen en wiskunde 12.2 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars signaleren 12.3 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars begeleiden en uitdagen 12.4 Meertalige (potentieel) sterke rekenaars in de plusklas 12.5 Gereedschap: Vraagsleutels rekenen en wiskunde met ondersteuning 13 Rekenbeleid en organisatie [door Suzanne Sjoers en Naomi Baggelaar] 13.1 De rekencoördinator aan zet 13.2 Visie op (potentieel) sterke rekenaars – prioriteitenspel + 13.3 Alle leerlingen uitdagen en dus ook de (potentieel) sterke rekenaar 13.4 Casus: (potentieel) sterke rekenaars in het DIM-model 13.5 Opleiding en nascholing 13.6 Gereedschap: uitspraken uit het prioriteitenspel + Literatuur Bijlage Meer lezen

Details

EAN :9789065082572
Auteur: 
Uitgever :EDG Thuiswinkel (Uitgeverij)
Publicatie datum :  31-01-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :171 mm
Dikte :16 mm
Gewicht :476 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :224
Keywords :  denkactiviteiten;handelingsmodel sterke rekenaar;hoogbegaafd;hoogbegaafdenonderwijs;meertalig en rekenen;pluslesdoelen;reken-wiskundebeleid;reken-wiskundeles;reken-wiskundeonderwijs;rekenactiviteiten;rekencoördinator;rekenen;verrijkingsopdrachten