Marktgericht, missiegedreven


Nederlands | 02-06-2021 | 144 pages

9789462498167

Paperback / softback


  Lees hier de eerste pagina``s....

€ 20,00

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar




Tekst achterflap

Goede doelen voegen aan de samenleving waarde toe die het bedrijfsleven en overheid niet kunnen bieden. Vanuit het perspectief van die sector worden ontwikkelingen in markt, maatschappij en media helder becommentarieerd. Feitelijk, scherp, nuchter en ontnuchterend.

Een must-read voor bestuurders, toezichthouders, managers, fondsenwervers en campaigners in cultuur, goede doelen, sport, maatschappelijk middenveld, politiek en openbaar bestuur.

Biografie

Marc van den Tweel is insider op het snijvlak van markt en maatschappij. Hij is een ondernemend bestuurder die de werelden van markt en missie bij elkaar weet te brengen. Van den Tweel heeft meer dan twintig jaar ervaring als directeur, bestuurder en toezichthouder bij organisaties van naam, zoals Natuurmonumenten, Rijksmuseum van Oudheden, Resource Alliance, Ronald McDonald Kinderfonds en Wereld Natuur Fonds.

Inhoudsopgave

Glory Days 7 Markt en missie: tegenvoeters én kompanen 10 Commerciële jongens (m/v) 13 Corporate Calimero 16 Een vliegende vogel vangt altijd wat 19 Het karakter bedervend effect van applaus 21 Anders kijken naar de slag om de geefeuro 24 Het democratiefeest: politiek en de kunst van het ver-enigen 27 Worstelpartijtje met de vrijheid van meningsuiting 30 De glijdende schaal van transparantie 33 De klant is koning, maar… 35 De lastige burger 37 Duiders en doeners in het (post-) Corona-tijdperk 39 Zoektocht naar waarheid in een wereld van alternatieve feiten 42 Over je schaduw heen springen 44 De blindevlekparadox van goeddoeners 46 Begin je eigen krant 48 Een hamer ziet elk probleem als een spijker 50 Meer Pandabroodjes graag 53 Grijs is een mooie kleur 55 Don’t shoot the messenger 57 De reis naar zingeving 59 Zelden werd de tijdgeest beter geraakt 61 Gele Hesjes in de Boardroom 63 Kijk eens naar je eige 65 Van de samenleving 67 De morele hoogzit 69 Gelieve dit etiket te verwijderen s.v.p. 71 Van debat naar dialoog 73 Resultaat vraagt om ambitieuzere financiers (en toezichthouders) 75 De bestuurlijke lessen van Frank de Grave 77 Relevant blijven? Tandje erbij! 79 MKB: de verborgen maatschappelijke kracht 81 De menselijke maat: van Big Data naar Small Data 83 Pensionado politics & het democratisch deficit 85 Waakzame burgerkracht houdt overheden op het rechte spoor 87 Koester de Vrijheid van Vereniging 89 Bestuurders: we zijn allen passanten 91 Pleidooi voor provincialisme 93 Never the twain shall meet. Of tóch? 95 Afscheid van een dikke overheid en dikke markt 98 Lijmen/Het Been: wat u van Willem Elsschot kunt leren 100 Let Me Entertain You 102 Happy Clappy 104 Praten over het ‘touwtje uit de brievenbus’ is niet genoeg 106 Niks Learn – Earn – Return: het gaat om Agile 109 The (un)usual suspects 111 Transparantisme 113 Van spaghetti naar asperges 116 Omgevallen boekenkast 119 De pendule paradox 122 Op zoek naar de échte vox populi 124 Condooms en NGO’s 127 Vlinder in de boksring 129 Fact-free campaigning 131 Weg uit het ‘frame’ van politici 133 Van gewoon goed naar geweldig 135 Talent in de tent 139 Over de auteur 141

Details

EAN :9789462498167
Auteur: 
Uitgever :Amsterdam University Press
Publicatiedatum :  02-06-2021
Uitvoering :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :136 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :219 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :144