Atlas van het eerste elektrische spoor
Carel van Gestel
Nederlands | 26-05-2025 | 176 pagina's
9789462586864
Hardback
€ 39,95
Nog niet beschikbaar, beschikbaar op 26/05/2025
Tekst achterflap
Atlas van een spoorlijn voor ambtenaren en badgasten. Het jaar 1908 vormt een mijlpaal in de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland. Na een lange en rumoerige voorbereidingstijd werd door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de reizigersdienst begonnen op de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, die van Rotterdam Hofplein naar Den Haag HS en Scheveningen Kurhaus. Alle begin is moeilijk, en dat gold ook voor de ZHESM, maar uiteindelijk werd het toch duidelijk dat de elektrische tractie vele, vooral economische voordelen had ten opzichte van de stoomtractie. Van overheidswege werd dan ook omstreeks 1920 besloten om een groot deel van het Nederlandse spoorwegnet te gaan elektrificeren. Atlas van het eerste elektrische spoor geeft met talrijke foto’s en tekeningen een uitvoerig beeld van het ZHESM-materieel en de zogenoemde Hofpleinlijn, waarvan het gedeelte naar Scheveningen in 1953 werd gesloten. Dit alles is geplaatst in het kader van de tijd waarin het zich afspeelt, eindigend in 1958 bij het vijftigjarig bestaan van zowel de Hofpleinlijn als de elektrificatie van het spoor in Nederland. Een tijd van vooruitgang en bijzondere ontwikkelingen, maar ook van verwoestend oorlogsgeweld en de daaropvolgende wederopbouw. Een monumentaal boek!
Slogan/Promotie
Atlas van een spoorlijn voor ambtenaren en badgasten. Het jaar 1908 vormt een mijlpaal in de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland. Na een lange en rumoerige voorbereidingstijd werd door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij de reizigersdienst begonnen op de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, die van Rotterdam Hofplein naar Den Haag HS en Scheveningen Kurhaus. Alle begin is moeilijk, en dat gold ook voor de ZHESM, maar uiteindelijk werd het toch duidelijk dat de elektrische tractie vele, vooral economische voordelen had ten opzichte van de stoomtractie. Van overheidswege werd dan ook omstreeks 1920 besloten om een groot deel van het Nederlandse spoorwegnet te gaan elektrificeren. Atlas van het eerste elektrische spoor geeft met talrijke foto’s en tekeningen een uitvoerig beeld van het ZHESM-materieel en de zogenoemde Hofpleinlijn, waarvan het gedeelte naar Scheveningen in 1953 werd gesloten. Dit alles is geplaatst in het kader van de tijd waarin het zich afspeelt, eindigend in 1958 bij het vijftigjarig bestaan van zowel de Hofpleinlijn als de elektrificatie van het spoor in Nederland. Een tijd van vooruitgang en bijzondere ontwikkelingen, maar ook van verwoestend oorlogsgeweld en de daaropvolgende wederopbouw. Een monumentaal boek!
Biografie
Carel van Gestel was tot zijn pensionering leraar Engels. Over de spoorwegen in Nederland heeft hij een groot aantal boeken en artikelen geschreven. Zijn laatst verschenen boek is In het spoor van de Blauwe Engel.
Details
EAN : | 9789462586864 |
Uitgever : | Uitgeverij WBOOKS |
Publicatie datum : | 26-05-2025 |
Uitvoering : | Hardback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Status : | Nog niet beschikbaar |
Aantal pagina's : | 176 |