Inclusief gedrag

Gijs Van Gemert-Karlieneke Speijers-Sofie Sergeant


Nederlands | 24-02-2025 | 152 pagina's

9789463715423

Paperback / softback


€ 24,00

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar




Tekst achterflap

Elke klas heeft haar buitenbeentjes en dwarsliggers. Juist deze leerlingen kunnen gebaat zijn met inclusief onderwijs. Het ingewikkelde gedrag van een leerling mag geen reden zijn om inclusie uit te stellen. Inclusief onderwijs biedt namelijk een antwoord op probleemgedrag in de klas. Het benadrukt aandacht voor iedereen, stimuleert samenwerking en nodigt uit tot creatieve oplossingen.

Dit staat in scherp contrast met de gebruikelijke aanpak van probleemgedrag: een eenzijdige focus op de ‘problematische’ leerling, individuele programma’s en strengere regels. Zo’n aanpak vergroot de problemen vaak, in plaats van ze op te lossen. Het is effectiever om leerlingen te betrekken bij een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen.

Gedrag is geen vaststaand kenmerk van een leerling, maar een manier waarop een leerling probeert om te gaan met een complexe situatie. Deze aanpak kan beïnvloed en veranderd worden. Hetzelfde geldt voor de leraar. Ook de leraar moet bereid zijn zijn visie en gedrag – soms fundamenteel – te herzien. Daarbij is het essentieel dat het schoolsysteem deze verandering ondersteunt en stimuleert. Inclusie vereist een bewuste en georganiseerde aanpak.

Details

EAN :9789463715423
Auteur: 
Uitgever :Gompel & Svacina B.V.
Publicatie datum :  24-02-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :160 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :249 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :152
Keywords :  inclusie;inclusief onderwijs;probleemgedrag